Flygande tunnan
Saab 29 Tunnan kallades även Flygande tunnan eller bara Tunnan var ett enmotorigt svenskt stridsflygplan. Flygplanet var i aktiv militär tjänst i Sverige och Österrike mellan 1951 och 1972.
Planet fanns i jakt-, attack- och spaningsverison och utvecklades av SAAB för det svenska flygvapnet. Den första prototypen flög den 1 september 1948. De första serieplanen levererades till F 13 i Norrköping 1951.
Från 1954 och framåt byggdes alla jakt- och attackplan om och fick efterbrännkammare. Det höjde maxhastigheten på planen en del men framförallt förbättrades stigförmågan. Av Flygvapnets 661 Tunnor havererade 242 stycken och 99 piloter omkom. Den höga olycksfrekvensen i början berodde på dålig kunskap om pilvingens egenskaper, i kombination med att det inte fanns någon tvåsitsig skolversion. SAAB föreslog en skolversion, men Flygvapnet prioriterade produktionen av jaktversionen.
Den 6 maj 1954 satte Anders Westerlund, kapten i flygvapnet, ett världsrekord med en J29B med en medelhastighet på 977 km/h på en 500 km lång bana. Tiden var 30 minuter och 42 sekunder. Därmed distanserades det tidigare amerikanska F-86 Sabre-rekordet med 27 km/h. Sverige fick behålla det rekordet i ett år. Den 3 mars 1955 var det dags igen. Två S 29C kom upp i hastigheten 900,6 km/h på en 1 000 km bana.
Tunnans bredd 11 meter, längd 10,23 meter och höjd 3,75 meter
Foto 1: Pappenheim. Original uploader was Pappenheim at de.wikipedia
Foto 2: Gnolam This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license
Källa: Svenska Wikipedia 2011-12-12
Ett maffigt flygplan!
Tunnan…
På backen den "fula ankungen"
Men i luften vacker som en "Svan"
mvh / Janne
Mvh / Janne