Helikoptrar

Veckans bild #215: Hughes 269

2012-04-09 11:19 #0 av: ElLobo

En lätt och kostnadseffektiv tvåsitsig helikopter är Hughes 269.

Schweizer 300CSchweizer 300C. Foto: Andrew Borrows. Bild från Wikipedia.


Hughes 269 är en lätt kolvmotorhelikopter tillverkad av Hughes Helicopters. Helikoptern utvecklades och designen kom slutligen att köpas upp av Schweizer Aircraft, som saluför den som Schweizer 300.

 

Hughes 269/300

1955 började Hughes Tool Company's Aircraft Division (Hughes Helicopters) utveckla en lätt och kostnadseffektiv tvåsitsig helikopter, Hughes 269. Året därpå påbörjades provflygningarna, men det skulle dröja till 1961 innan helikoptern kom att gå i serieproduktion.

Hughes 269A var tvåsitsig och utrustad med en 180 hk Lycoming kolvmotor.

1964 lanserades en något större modell, Hughes 269B. Den fick bland annat en något kraftigare motor (190 hk) samt tre sittplatser.

1969 intoducerades Hughes 300C, en kraftigare modell med en förbättrad motor samt större rotordiameter så fick man betydligt bättre prestanda (45% mer nyttolast).

 

Schweizer 300

1983 började Schweizer Aircraft att licenstillverka Hughes 300C. 1986 köpte de tillverkningsrättigheterna av McDonnell Douglas, som 1984 hade köpt upp Hughes Helicopters. Efter att fått typcertifikat för helikoptern började Schweizer Aircraft sälja den som Schweizer 300C.

 

Helikopter 5

Helikopter 5 (HKP 5) var den svenska Försvarsmaktens beteckning på Hughes 269A och senare Schweizer 300C. Främst användes helikoptern till grundläggande flygutbildning, men skulle i händelse av ofred användas till eldledning samt sambandsflygning.

 

HKP 5A

1962 beställdes två exemplar av Hughes 269A av armén, för utvärdering inom områden som spaning och eldledning. HKP 5A kom dock att tas ut tjänst 1971 efter haveri.

 

HKP 5B

När man i slutet 1970-talet började söka efter en ersättare till de flygplan som användes vid den grundläggande flygutbildningen, föll valet på Hughes 269C/Schweizer 300. 26 helikoptrar levererades, varav en har havererat. HKP 5B var i tjänst mellan 1981 och 2002.

Helikoptertypen utgick ur Försvarsmakten 2002 och såldes av på den civila marknaden samt skänktes till museum.

 

Fakta

Besättning 1+1

Dimensioner

Längd 6,8 m

Höjd 2,5 m

Rotordiameter 7,7 m

Vikter

Tom ~580 kg

Maximal startvikt 930 kg

Prestanda

Motor Lycoming HIO-360 (kolvmotor)

Effekt 132 kW (180 hk)

Maximal hastighet 140 km/h (75 knop)

 

 

Faktalänk: Wikipedia


Anmäl
2012-04-10 11:57 #1 av: Leffe

En sådan skulle man haft till jobbet i rusningstrafiken i Stockholm

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.