Annons:
Etikettersajtenifokus
Läst 908 ggr
ElLobo
2016-03-29 23:09

Är din avatar tillåten?

En liten påminnelse med tanke på diskussioner inne på Support (Har jag en otillåten Avatar? och Om bildanvändning…) och andra sajter:

Kom ihåg att upphovsrättslagen även gäller för era avatarer. Är det alltså inte era egna bilder så gäller det att ni har tillstånd av fotografen att använda bilden. Bara för att en bild finns ute på nätet så innebär det inte att det är tillåtet att använda bilden.

Använder ni till exempel Google så ställ in sökbegreppet under inställningar eller sökverktyg så att den enbart tar fram bilder som det är OK att använda.

Annons:
Magi-cat
2016-04-01 08:01
#1

Om jag ställer in på "som får användas och ändras", är det då helt lugnt att ladda ner och använda bilden?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

annia1
2016-04-01 14:52
#2

Magi-cat korta svaret är nej.

Tar du bilden direkt från googles sida så kan det vara fel i alla fall för google har inte bara bilder med utifrån vad som står i licenser utan google tittar på vad som är skrivit på sidorna. Och det är inte nödvändigtvis samma. Jag har sett bilder på google där det står att det är public domain alltså helt fria att använda, men när jag gått in på sidan så ska man köpa den eller att man ska göra om den eller nåt annat förbehåll.

Så du måste gå in på varje bild och se om du kan se om det är originalbilden och sen läsa hela licensen. Och där se hur den får användas och vad du ska göra i utbyte. Det minsta som brukar finnas som krav är att man ska uppge vart bilden kommer ifrån. 

Det bästa är om man hittar en bild är att skriva till sidan och fråga.

.

Magi-cat
2016-04-01 18:13
#3

#2 Ok, tack.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: