Veckans bild #124: Bergfalke IV
Det tvåsitsiga segelflygplanet Bergfalke var det absolut vanligaste segelflygplanet i Sverige från slutet av 1950-talet till slutet av 1970-talet.
Bild: Avesta Flygklubb
Bergfalke var det vanligaste segelflygplanet i Sverige från slutet av 1950-talet till slutet av 1970-talet.
Flygplanet är tvåsitsigt med dubbelkommando i tandemutförande, där eventuell instruktör eller lärare sitter i den bakre sitsen. Vid ensamflygning sitter piloten i den främre sitsen.
Grundmodellen konstruerades av Egon Scheibe 1950. I mitten på 1960-talet ändrades konstruktionen totalt och den nya varianten Bergfalke IV är mer att betrakta som ett nytt flygplan trots likheterna med de tidigare Bergfalkarna.
Flygplanet har huvudsakligen använts vid flygskolning och passagerarflygning. Under 1950- och 1960-talen var det standardflygplan i de svenska segelflygklubbarna, till stor del genom att klubbarna fick ekonomiskt stöd av staten via ÖB och genom att delar av flygplanet kunde tillverkas på licens vid KSAK:s verkstad på Ålleberg.
När flygplanstypen under 1980-talet började bytas ut mot modernare typer i flygkubbarna, byggdes några exemlar om till motorseglare.
Länkar:
Bergfalke (sv Wikipedia)
Bergfalke III (ty Wikipedia)
Scheibe-Flugzeugbau (ty Wikipedia)
Tänk segelflyg har jag aldrig riktigt förstått mig på. Det är kanske lika fridfullt som att paddla kanot för sig själv på vattnet
Segelflyg är fantastiskt. Tänk dig att få segla med fåglarna.
en bergfalke har jag inte flygit men en motorfalke har jag flygit allafall
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus