Annons:
Etikettflygplatser-artikel
Läst 4207 ggr
BaraLisa
2012-02-25 19:31

En dag som flygmek på Arlanda

Jag var med min pappa en dag på Arlanda, han jobbar för SAS som flygplansmekaniker. Det är som en dinosauriepark...

Min pappa arbetar sedan 28 år på Arlanda, för SAS. Han är i botten plåtslagare och bilmekaniker, men nu arbetar han som tekniker. Det är en blandning av allt detta, skulle jag tro. Nya termer, ni vet. Jag har för mig att han är den enda plåtslagaren på hela bygget, av den gamla skolan.

Han börjar klockan sju på morgonen. Vi var där vid halv och fick gå igenom en sån säkerhetskontroll som man gör när man ska flyga. Sedan fick jag skriva in mig som gäst i en dator och ha pappa som "ansvarig", som det stod på mig lilla namnskylt.

De var fyra stycken och en lärling i en liten verkstad, som hade matrummet i ett hörn. Där stod lärlingen och böjde plåt och tillverkade "lådor" som piloterna skulle ha sina loggböcker i. Mycket specifika krav från facket där, hur de ska se ut…

Det stod ett plan inne, en 737:a kan det ha varit… Den hade varit isärmonterad för att att göra besiktning på. Det hade blivit anmärkningar på 19 säten, där man ville ha nya överdrag (det fanns ett nytt för tillfället). Man sätter också plast på golven, som hade fastnat på flera ställen. Där fick jag och pappa skrubba. En annan elev fick byta överdrag.

Sedan skulle det bytas säkerhetsbälte hos förstepiloten, det som satt i var fransat. Inte bra. Men detta var ingen lätt uppgift visade det sig, hela stolen var tvungen att tas bort och var svår att sätta in igen. När det var klart fick vi gå ut, för då skulle planet hissas.

Pappa har varit lärare åt dessa grabbar som nu är där och jobbar. Då är han lärare för Bolandsskolan i Uppsala. Det är kanske 2 av 20 som verkligen vill och då har de sån tur att de blir infixade. Den killen som jobbade som lärling, fick dock jobba tre veckor åt gången och sen hoppas att nyanställas om behov finns. Tydligen är det svårt att få in lärlingar annars.

Tidigare jobbade pappa på avdelningen där de fick ta itu med akuta saker, där kunde det bli snärjigt. Men nu är det oftast ganska lugnt. Vi 16-tiden kom två piloter som skulle provflyga planet, man måste alltid göra det när man bytt ut någonting viktigt. Eller två stycken av två däck till exempel. Om man byter det ena, kan det gå bra ändå. Lite enkelt förklarat. Det var spännande att se!

Vi skulle sluta klockan 19, men tydligen så jobbade man bra för för första gången på ett år fick de sluta tre timmar tidigare (med lön förstås). Chefen var där och stod och tankade i finskjorta, alltid kul att se att chefen hugger i tycker jag.

Man simulerar dagsljus genom att ha gult ljus. Riktigt häftigt, tyckte jag. Man jobbar långa pass och nattpass, inget bra att bli trött när man sysslar med såna saker som kräver att man är alert.

Pappa gick runt och visade skolkillen hur man gjorde säkerhetskontroll. Det tar lång tiiiid. Och det är både teknikern, de som mekar och piloterna och kanske fler som gör säkerhetskontroll på samma plan. De flesta har kanske inte kommit så nära ett plan som flyger i trafik, men det är säkert tvåhundra olika klisterlappar med små nummer på, på planet. Det är markeringar från skador, som har olika nummer beroende på vad det är. Sedan loggas det. Hälften beror på dem som lastar bagage ;).

Det blev en lärorik dag. Bra stämning. (Om planet var okej så var det bokat på en flygning två timmar senare).

/Lisa. Foton privata, det är olagligt att låna dessa. Mycket hög sekretess, tack för att ni respekterar det.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Annons:
ElLobo
2012-02-25 20:07
#1

Tack för ett riktigt bakom-reportage! Mycket trevligt att verkligen få veta hur det är. Tackar!

felle-j
2014-12-23 15:01
#2

Denna artikel har jag helt missat! Kul att läsa, speciellt eftersom jag själv går i skolan hos AAS (Aircraft Academy of Sweden) där i SAS-hangaren och pluggar till flygmekaniker.

Upp till toppen
Annons: