Annons:
Etikettövrigt
Läst 1650 ggr
berry892
5/9/17, 4:54 PM

Hur gör man med sitt bagage?

Hej. 

Jag är 28 år och ska snart flyga utomlands för första gången alldeles själv. När jag beställde biljetterna via momondo som sedan blev genom flygcity istället så har jag för mig att jag kunde välja att betala för incheckning av bagage. Jag tänkte just då att jag behöver nog bara handbagage med mig men man kan ju inte ta med sig vad man vill då. T.e.x. rakhyvel som man ju kan behöva. Så därför känns det ändå säkrast om jag tar incheckning men jag undrar då hur detta går till på flygplatsen. 

Jag vet att jag får stå i kö och lämna sitt bagage och sätta på lappen med streck kod. Men vad händer när jag ska byta flyg? Jag ska nämligen åka med tre flyg sammanlagt. Får jag en ny lapp jag ska sätta på varje gång eller hur funkar det? Jag har verkligen försökt söka på info men hittar inte just det jag undrar.

Jag har även fått flygbiljetterna via mejl men de ser ut som vanliga dokument och inte just biljetter. Men dessa ska väl kunna hämtas ut på flygplatsen då jag även kommer få se vart jag ska sitta på planet. En arbetskamrat sa till mig att jag ska inte ens behöva skriva ut dessa dokument då det finns i deras system och jag ska helt enkelt bara visa upp mitt pass. Men jag vill ju ändå vara på säkra sidan. Det dumma är att det är svårt att kontakta själva flygbolaget men jag kanske kan ringa till just flygplatsen och fråga? Tänkte bara se här först vad folk har för erfarenheter.

Tack på förhand!

Annons:
Calcifer
5/9/17, 5:10 PM
#1

1. Dubbelkolla när du kommer till flygplatsen för säkerhetsskull, men bagaget brukar i regel följa med till slutdestinationen. Undantag kan vara om några av flygen är inrikes. Men fråga när du checkar in så vet du. Det går oftast fort att checka in. Man sätter upp väskan på ett band där den vägs, så ger du fram pass och biljett, och sen är det klart i princip.

2. När du checkar in på flygplatsen, vilket man kan göra i en kiosk på egen hand och är jättesmidigt, får du ut boardingpass från maskinen. Spara biljetterna naturligtvis och ha tillgängliga, men det är boardingpasset och ditt vanliga pass du visar upp i kontroller och liknande.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

sp0ngeb0b
5/9/17, 5:18 PM
#2

Jag har flera gånger rest med bagage då jag haft mellanlandning (både 1 och 2 st), och varit osäker precis som du. Dock är min pappa van flygare då han flyger mycket i jobbet, så jag har ju ställt alla frågor man kan ställa till honom. Kort och gott - allra oftast skickas väskan direkt till slutdestinationen, men när jag checkade in väskan på flygplatsen frågade jag dem ändå för att vara på den säkra sidan. Om de inte gör det får du troligen hämta ut den i bagageutlämningen och checka in den igen som vanligt. Men dubbelkolla med personalen på flygplatsen så att du får all information du behöver. 

Biljetten/boarding passet får du när du har checkat in. Antingen gör du det på flygplatsen eller hemma i förväg. Jag tycker det är smidigast att göra det hemma, och nu senast när jag flög (med Ryanair) kostade det till och med extra att göra det på flygplatsen. Jag checkade in på deras hemsida några dagar i förväg och fick då biljetterna på mailen. Då kunde jag skriva ut dem och använda dem när jag steg på planet. Har dock varit med om att personalen endast tittar på passet när jag stiger på med, men det är ju så klart alltid bättre att ha med för många dokument än för få. Jag var osäker på vissa saker ang biljetten, och då hade Ryanair en jättebra chatt-funktion på sin hemsida där jag kunde ställa alla mina frågor. Även Finnair har en chattfunktion som jag har använt när jag haft frågor till dem tidigare. Kolla om något sådant finns på ditt flygbolags hemsida.

berry892
5/9/17, 5:25 PM
#3

Tack så oerhört mycket för era svar. Jag känner mig mycket lugnare nu när ni berättat detta för mig. Åh så skönt att slippa stressa med detta :) Tack tack! <3

Sindri
6/1/17, 4:16 PM
#4

Undrar bara om du har förbeställt incheckat bagage nu, för det är väldigt mycket dyrare att göra det på flygplatsen. När väskan är incheckad så får du en liten tagg från stora bagagetaggen, de brukar sätta fast den på boardingpasset. Var väldigt rädd om den taggen tills du har hämtat ut ditt bagage, den är ditt kvitto på bagaget om något skulle gå galet.

Upp till toppen
Annons: