Annons:
Etikettpropellerplan
Läst 1405 ggr
[Göstage]
2019-07-14 17:06

Nio omkom i flygolycka i Umeå

Ett flygplan av modellen GA8 Airvan med nio personer ombord störtade söndag e.m.  på Storsandskär, en ö i Umeälven. Planet hade lyft från Umeå flygplats klockan 13.33, SOS fick larmet 14.09. En filmupptagning visar att planet gick ner med nosen rakt mot marken.

De ombordvarande var fallskärmshoppare plus pilot, samtliga omkom vid kraschen. Det är den svåraste olyckan i svensk fallskärmshoppnings historia.

Källa

Film med ett annat plan av samma modell här.

Edit.

Nio personer omkom i en flygolycka utanför Umeå på söndagen. Det var ett mindre flygplan med fallskärmshoppare som störtade ned på en ö i Umeälven kort efter start. Ingen av personerna ombord överlevde kraschen.
  • Redigerat 2021-07-21 06:19 av [Jimmy.L]
Annons:
[Hukanson]
2019-07-14 17:16
#1

En tragisk händelse. Men vad hände? Troligtvis drabbades piloten av en stroke? Samhället reagerade dock med full kraft kan man läsa. Ger fullt stöd till alla som känner sig ledsna över vad som hänt. 

Är det känt att denna flygplanstyp har svagheter?

tlover
2019-07-14 17:23
#2

#1 på videon ser det ut som om en vinge fattas. Det kan ju däremot bero på tex vinkel och så vidare

l'm back

[Göstage]
2019-07-14 17:28
#3

#1 Nog ingen som vet orsaken i det här läget, som en expert säger så kan man bara spekulera. 

Enligt Linköpings Fallskärmsklubb  fanns det tre stycken Gippsaero GA8 Airvan   i Sverige, samtliga använda som flygplan för fallskärmshoppning. 

Edit.

Pyttelite
2019-07-14 19:27
#4

#1 Varifrån har du fått dina fakta? Har du fått en stroke själv så att du vet hur det fungerar?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
2019-07-15 08:20
#5

Om orden från en annan pilot som hörde kommunikationen där piloten på olycksplanet säger att "de är redo att hoppa" stämmer så styrker det kanske att expertens ord om att viktförskjutning i planet kan vara olycksorsak.

"– Det kan vara en mängd orsaker som ligger bakom det här, men som det ser ut så är det mest sannolika att en snabb ändring av tyngdpunkten fått planet att vika sig, säger han till Aftonbladet."---

"Vid en tyngdpunktsförändring måste piloten agera snabbt. – Mindre plan är mycket känsliga för balansförändringar. Om piloten inte parerar i tid så kan planet dyka rakt ner eller börja svänga från sida till sida."---

[Hukanson]
2019-07-15 08:59
#6

#4 jodå Pyttelite min far dog av en stroke för en tid sedan. Tack för att du frågade.

Annons:
Pyttelite
2019-07-15 10:02
#7

#6 Det är osmakligt att komma med med vilda förklaringar till olyckor när du inte ens vet orsaken eller är inblandad själv även om du tillåter det på ”dina sajter”. Hur kul tror du att det är att vara anhörig eller nära vän och få läsa sån skit? Skärpning! När det gäller stroke är det ett vitt begrepp och även om piloten skulle ha drabbats av en stroke behöver det inte vara orsaken till olyckan även om din far dog av sviterna av en stroke. Det kan knappast vara bevis nog!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2019-07-16 07:51
#8

Sluta spekulera! Det går inte att säga i dagsläget, eller kanske någonsin, vad olyckan berodde på. Men okunniga spekulationer gör bara ont värre. 😢
En fruktansvärd tragedi och det finns inga ord.

Tankarna är med alla som drabbats, direkt eller indirekt.

Vila i frid.❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Göstage]
2019-07-18 09:19
#9

#8 Det här är en diskussionssajt om flyg, och om det inträffar en olycka med ett flygplan, oavsett om det är en Boeing 737 Max eller GA8 Airvan,, så är det fullt naturligt att undra vad som ligger bakom den - plötslig sjukdom, materialfel, händelser i planet eller vad det nu kan vara.

Dina egna teorier i Boeingtråden kanske skulle ha nått bäst av att ha väntat till dess haverikommissionen blivit klar, enligt ditt sätt att resonera här? 

Det här har givetvis inget att göra med måttet på hur tragisk man anser olyckan är - kanske snarare tvärtom. Att undra över orsaken  är ett naturligt sätt  bearbeta den,  att försöka förstå är  helt legitimt.

Edit.

Pyttelite
2019-07-18 09:49
#10

#9 Jag håller inte med dig. Att spekulera vilt om tragiska olyckor som man inte har någon som helst insikt i eller kunskap om är fel enligt mig och borde inte vara tillåtet på iFokus oavsett om det är materialfel, internet eller Illuminati som ligger bakom tragedin. Det är osmakligt och har inget med bearbetning att göra - att främmande människor tror sig vet vad som hänt får stor inverkan på hur närstående till drabbade mår. Om det är en seriös och pålitlig sajt för flyg låt då haverikommisionens få uttala sig och undvik publika gissningar om vad som har hänt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
2019-07-18 10:03
#11

#9 Diskussionen är fri, och överallt i samhället diskuteras det - i TV-soffor, övrig media och på gatan. Varför skulle just iFokus  utgöra ett undantag?  Vissa debattörer verkar besatta av att orsaka största möjliga turbulens oavsett ämne, vilket i sig kanske ökar intresset för de trådarna - men på ett annorlunda sätt.

Tycker man inte diskussionen skall få föras kan man ju anmäla den som olämplig, eller kanske enklare, avstå att delta i den.

Personligen lider jag av flygrädsla, och att försöka förstå är ett sätt att bearbeta den. Sedan kan jag väl tycka att vissa teorier enligt mitt förmenande är väl långsökta, men då avstår jag från att kommentera just dem och därmed göra dem än mer spridda.

När haverikommissionen sagt sitt kommer det givetvis att delges här - om tråden finns kvar då…

Pyttelite
2019-07-18 11:07
#12

#11 Diskussionen är naturligtvis fri till en viss gräns och friheten varierar på iFokus. Med tanke på de diskussioner som sker om andra olyckor på andra sajter och orsaken till dessa så är mina kommentarer inte utan fog. Av respekt för anhöriga och närstående ska det inte förekomma vilda sensationsfyllda spekulationer. Om du tycker att det är ok på en flygsajt så klassar det ner värdet på den sajten och är därmed oseriös källa precis som andra media eller privatpersoner som gottar sig i andras olyckor för att skapa intresse. Märkligt att du inte anser att det är viktigt att markera för sajtens överlevnad.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
2019-07-18 11:24
#13

#12 Flygolyckor är dessvärre en ofrånkomlig komponent vad gäller flygtrafik, precis som motsvarande vid landsvägs- och sjötrafik. Jag är själv medis på en sajt om hav och båtar, och det skulle kännas väldigt konstigt att förtiga de incidenter och olyckor som tyvärr hör till sjölivet.  De är en del av en helhet, men ingen försöker göra det till en huvudsak, jag är övertygad om att (åtminstone nästan) alla blir sorgsna när det händer något tragiskt och vill veta vad som inträffat och hur det gått till. Det ligger kanske i den mänskliga naturen.

En motsvarande inställning om att lägga locket på, i större sammanhang än iFokus, skulle tas som försök att förtiga en obekväm del av en helhetsbild. "Nej, nämn inte trafikolyckor och deras orsaker, det betjänar inte debatten" - skulle det kännas okej?

Med detta är den här delen av diskussionen slut för min del. Jag återkommer sannolikt när mer konkret framkommit om vad som kan ha vållat tragedin.

Annons:
Pyttelite
2019-07-18 11:36
#14

#13 Det spelar ingen roll för vilka sajter du är Medis för. Spekulationen ovan kommer från en Medis på en annan sajt som verkligen inte respekterar hur anhöriga eller drabbade kan känna. Olyckorna som rapporteras där sker ju sällan här så varför respektera människor man inte kommer att träffa? Varken du eller jag eller den som spekulerade vet vad som hände och varför. Därför är det god sed att inte spekulera om saker man inte vet och som har påverkan på andra.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
2019-07-18 11:45
#15

Den "goda seden" gäller uppenbarligen inte media, där minst en etablerad flygexpert tillåts framföra ett antal teorier samtidigt som han medger att det i nuläget enbart rör sig om spekulationer (länk ovan). 

Det står dig givetvis fritt att fortsätta att föra dina egna diskussion i diskussionen om du tycker dig ha utbyte av det. Min syn har jag redan redogjort för och den kvarstår.

Magi-cat
2019-07-18 12:20
#16

edit


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2019-07-18 16:13
#17

#15 Det är skillnad på experters kommentarer och kommentarer från personer som bara kan relatera till ett sjukdomsfall i familjen. som inte ens har medicinsk kompetens. Där det dessutom inte finns en entydig diagnos dvs stroke == haveri är en falsk utsaga. Tråkigt att du inte ser skillnaden.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
2019-07-18 16:43
#18

Jo, jag läste inlägget såg ingen anledning att kommentera, eftersom jag inte tror på  hypotesen om plötslig sjukdom, oavsett vilken.

Det finns ju varken admin eller medis på sajten, så då återstår det bara att som besökare göra vad man kan av den. Jag ansvarar varken för sajten eller vad andra debattörer tycker.

Pyttelite
2019-07-18 21:51
#19

#18 Varför försvarar du inlägget då?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
2019-07-18 22:08
#20

Jag kan inte se att jag har försvarat det speciella inlägget. Ni får klara av era mellanhavanden själva. Punkt.

Annons:
[Göstage]
2019-07-19 21:08
#21

#0 Europeiska flygsäkerhetsmyndigheten stoppar den aktuella flygplanstypen från användning  tills vidare. Även i Australien har man utfärdat flygförbud, dock enbart i 14 dagar.

Källa.

[Göstage]
2019-07-26 14:27
#22

Flygplanstypen åter klar att användas enligt flygsäkerhetsmyndigheterna i Europa och Australien.

"Flygplan av modellen Gipps Aero GA8 får flygtillstånd igen efter den svåra dödsolyckan i Umeå. Australiska, europeiska och även svenska myndigheter häver förbudet. Inspektionen visar att olycksplanet utsattes för större krafter i luften än det klarade av."---

TT

[Jimmy.L]
2020-04-19 06:50
#23

Nio personer miste livet när flygplanet lastat med fallskärmshoppare föll rakt ner i marken utanför Umeå i juli 2019. Nu är Statens haverikommission klara med sin olycksutredning, men slutrapporten dröjer. – Vi vet vad som hänt och varför, säger Peter Swaffer, avdelningschef.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/efter-flygolyckan-i-umea-haveriutredningen-ar-klar

Magi-cat
2020-04-19 07:51
#24

😢

Vila i frid.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Göstage]
2020-07-10 07:06
#25

Förbättrade säkerhetsföreskrifter baserade på olyckan i Umeå för ett år sedan är under utformande, men säkerhetsmedvetenheten har höjts redan innan dessa finns på papper, enligt en pilot i den lokala flygklubben.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/efter-flygolyckan-sa-har-sakerheten-hojts

[Göstage]
2020-09-09 13:14
#26

Statens Haverikommission har lämnat sin slutrapport om olyckan, och den innehåller kritik på flera punkter mot förberedelser och utförande.

"Utredningen av flygolyckan i Umeå den 14 juli 2019 har visat att kontrollen över flygplanet förlorades i samband med att fallskärmshopparna började göra sig klara för uthopp, skriver Statens Haverikommission i ett pressmeddelande.

”Sannolikt har flygplanet förlorat lyftkraften (stallat) och därefter vikt sig till följd av låg fart och masscentrumförflyttningar som lett till ett instabilt flygplan. Flygplanet har därefter hamnat i moln utan några visuella referenser för piloten att förhålla sig till”.---

TT

  • Redigerat 2020-09-09 13:17 av [Göstage]
CFIT
2020-09-12 00:02
#27

Går jag för långt om jag vill lägga ett delansvar för detta på moderaterna iom att de införde bränsleskatt på flygbensin från och med den 1:a juli 2008?

Annons:
Pyttelite
2020-09-12 02:35
#28

Å vad är sambandet?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


CFIT
2020-09-12 22:01
#29

#28: Ja, det är ju just det jag fiskar efter…. vad tror du att det kan vara?

Pyttelite
2020-09-13 08:29
#30

Trams! Haverikommissionen har gjort sitt jobb och det finns inte några kopplingar till eventuella bränsleskatter på hobbyverksamhet.

Du menar att skatten skulle förflytta tyngdpunkten eller vadå?

Om du nu själv anser att du har erfarenhet som pilot och fallskärmshoppare vet du att ditt snack är byggt på nonsens men du tror kanske att alla olyckor med bil har med bränsleskatten att göra oxå?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2020-09-13 08:30 av Pyttelite
CFIT
2020-09-17 23:12
#31

#30: Självklart kan inte en bränsleskatt anses vara en direkt orsak till ett haveri, så det är nog både vi och haverikommissionen ganska överens om.
Men det som intresserar mig mer är de indirekta orsakerna till ett haveri, vilka ibland är minst lika viktiga som de direkta, det är bara det att det är ingen som talar om dem.

Så svara mig gärna på frågan, vad som är den mest troliga orsaken är till att man så långt som möjligt alltid eftersträvar maximerat antal passagerare och därmed vikt enligt flygplansboken (under ideala förhållanden) vid varje lyft? Vilket är något som sätter en ENORM press på piloten, vilket de i 99,9 fall av 100 lyckas hantera.
Men ibland, (för mig faktiskt imponerande sällan) så hinner de tyvärr inte riktigt med i alla "svängar". Visst, All skuld på piloten.
Men glöm inte att även piloter är människor!
Så varför inte sätta en gräns på 8 Pers istället för 9 vid lyft med en Gipps Aero GA8 oavsett vad dess flygplansbok säger…..Eller skulle det bli……….

"FÖR DYRT"?!

Pyttelite
2020-09-17 23:40
#32

Nej man följer reglementet helt enkelt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


CFIT
2020-09-17 23:51
#33

#32: Ok….tror att du verkligen behöver motionera mera! 😁

Pyttelite
2020-09-18 00:13
#34

Knappast - hur många färre passagerare än vad det är typat för ska man ha för att det blir säker då?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
CFIT
2020-09-18 21:58
#35

#34: Oj, ja det beror ju helt på vilken flygplanstyp och i vilket samanhang.
Men om vi pratar fallskärmshoppning och GA8 så skulle jag utan att blinka säga 1 pax. Men det bästa hade ju varit om man kunnat återgå till Twin Otter, för då behövde man inte bry sig…. Man kunde tom ta en extra pax utöver type rating.

Men det har ju numera tyvärr blivit för dyrt…. och det är ju det som är hela min poäng.

Kalla mig gärna för sur gammelgubbe, (som definitivt inte behöver "motionera" mera). ☺

Pyttelite
2020-09-19 03:52
#36

Nej jag kallar dig inte för sur gammal gubbe jag kallar dig för okunnig.

Viktberäkningar gör man för varje tur och är oberoende av flygplanstyp.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2020-09-19 08:03
#37

Det var inte att det var "för dyrt", alla gjorde efter reglementet vad de just då visste och kunde, alla var hängivna hoppningen och säkerheten.
Men något gick snett den här gången, säkert en samling i sig små men olyckliga omständigheter som vi aldrig kommer att få veta exakt allt om och kring.
Men att det var en kostnadsfråga som spelade in låter helt orimligt.

Det är osmakligt att göra poäng av en fruktansvärd olycka. 😠


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

CFIT
2020-09-20 00:51
#38

Ok Pyttelite och Magi-cat. Välkomna till CFIT:s grundkurs i öppna forum, 1:a terminen.
Jag tänkte att vi kunde börja med hur man faktiskt kan styra över hur man själv vill bli uppfattad på ett öppet forum.
I ett öppet forum så är alla anonyma vilket betyder att man faktiskt inte har en aning om vilka människorna egentligen är som man debaterar med.
Och att då ha "självförtroendet" att anklaga helt okända människor för att vara både "okunniga" och "osmakliga" säger ju då bara så mycket mer om er än vad det säger om någon annan.
Det enda ni lyckas med är ju att skrämma bort just de kunniga och smakliga människor från forumet.
Och är inte det synd så säg?

Magi-cat
2020-09-20 08:23
#39

Du tar då i. Jag håller inte med dig, det är allt. Själva DU är inte "anklagad" för vare sig det ena eller det andra.

Hädanefter diskuteras ämnet: den fruktansvärda olyckan och inget annat! Det är av uppenbara skäl väldigt känsligt och vi bör hålla oss till fakta som presenterats, inte spekulationer.

Vill du ändå rent allmänt diskutera orsaker till haverier föreslår jag att du startar en egen tråd om det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

CFIT
2020-09-24 22:46
#40

#39: Jag förstår precis vad du menar. Och helt ärligt, du har ju såklart rätt. Vilken levande varelse med ett fungerande hjärta skulle inte tycka att detta är hemskt och känsligt?
Och jag var kanske naiv när jag förutsatte att vi alla redan var överens om det?

Men för mig är ämnet i denna tråd mer av en teknisk karaktär för att förhindra att detta någonsin kommer att hända igen.
Och till skillnad från dig så har jag inte anklagat någon för något och heller inte bett någon om att lämna tråden. Eftersom det är viktigare för mig att förhindra att detta någonsin händer igen än att påskina hur upprörd jag är över att det redan hänt.

Magi-cat
2020-09-25 09:00
#41

#40 Jag har inte bett någon lämna tråden. Det jag skrev var att allmänna diskussioner om orsaker till haverier kunde ges en egen tråd. Det tror jag fortfarande kan vara en bra idé.

Har du något att tillägga i det här fallet utöver Haverikommissionens rapport föreslår jag att du upplyser oss om det. Har de missat något?
På vilka punkter i så fall?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
CFIT
2020-09-25 21:21
#42

Ja!? det var ju exakt just det jag försökte göra i mitt första inlägg #27.
Känns som den här diskussionen börjat gå runt sig själv.. ☺

[Jimmy.L]
2020-12-21 07:17
#43

Efter Haverikommissionens utredning om flygolyckan i Umeå ville man se ökad säkerhet och mer utbildning för piloter. Dessutom ville man att frågan om lastvikt i flygplan skulle ses över. Men EU:s flygsäkerhetsmyndighet, EASA håller inte med.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/haverikommissionen-vill-ha-formell-pilotutbildning-efter-flygolyckan-i-umea

Efter Haverikommissionens utredning om flygolyckan i Umeå ville man se ökad säkerhet och mer utbildning för piloter. Dessutom ville man att frågan om lastvikt i flygplan skulle ses över. Men EU:s flygsäkerhetsmyndighet, EASA håller inte med.
CFIT
2020-12-23 23:47
#44

Haverikommissionen har gjort helt rätt slutsats.

Anledningen till att EASA motsäger sig detta utredningsförslag är att EASA är mer av en juridisk institution än en flygteknisk organisation med insikt och förståelse för den verklighet som flygverksamhet bedrivs i.

Så man skulle enkelt kunna sammanfatta det som:

EASA: All skuld på piloten!
Havkom: Även piloter är människor!

CFIT
2020-12-23 23:59
#45

PS. Glöm heller inte bort att det var EU som pressade moderaterna till att införa bränsleskatt på flygbensin 2008 mot både sin egen vilja och intresse!!!!

CFIT
2020-12-24 00:12
#46

Alltså mot moderaternas vilja och intresse, om där nu skulle finnas några svenskalärare här med fetisch på syftningsfel ☺

[Jimmy.L]
2021-02-17 16:38
#47

Den 14 juli är det två år sedan den tragiska flygolyckan i Umeå. I samband med det uppförs ett minnesmärke på Backens kyrkogård.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/minnesmarke-over-flygolyckans-offer-reses-vid-backenkyrkan

Den 14 juli är det två år sedan den tragiska flygolyckan i Umeå. I samband med det uppförs ett minnesmärke på Backens kyrkogård.
CFIT
2021-02-19 21:41
#48

All heder och all respekt till luftens alla hjältar.

Annons:
CFIT
2021-07-18 02:00
#49

Återigen all heder och all respekt till luftens alla hjältar, men glöm aldrig likt politiker och eu-byrokrater att även piloter är människor!!!!!

[Jimmy.L]
2021-07-21 06:19
#50
iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: