Flyg iFokus

Flyg

Etikett: flygplats
Läst 1209 ggr
_emmaa
0

Flyga själv inrikes när man är 14 år?

Hej! Jag är 14 år och kanske ska flyga själv till Gotland i sommar och jag undrar hur det går till när man flyger inrikes. Eftersom jag varken har flugit själv eller inrikes någonsin så undrar jag lite rent allmänt hur det går till. Checkar man in bagaget som vanligt? Behöver man pass? Behöver man något sorts intyg eller något liknande? Hur mycket får bagage och handbagage väga? Hur går det till i säkerhetskontrollen? Är det några specifika regler som skiljer sig från regler när man flyger utrikes? Jag försökte googla dessa frågor men hittade inte direkt något konkret så jag hoppas någon kan svara!

strong.ale
0

jag är 14 och har flygit själv sen jag var 13 har flygit ganska mycket men när ni beställer biljett så kolla så att du har tid emellan (ifall du måsta byta) om du inte ska byta och någon hämtar dig så är det inget farligt. KOM IHÅG!! våga fråga där så att du kommer rätt :)

Jag har alltid med mitt id-kort och såklart biljetten

Bagaget får väga 23 kg och handbagaget får väga 8kg men kolla storleken på ditt handbagage (http://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/handbagage/)

1. Checkar man in bagaget som vanligt?

2. Behöver man pass? Behöver man något sorts intyg eller något liknande?

3. Hur mycket får bagage och handbagage väga?

4. Hur går det till i säkerhetskontrollen?

5. Är det några specifika regler som skiljer sig från regler när man flyger utrikes?

Svar

1.  Man checkar in som vanligt

2. ID-kort är alltid bra att ha med sig

3. Bagaget får väga 23kg och handbagaget får väga 8kg kolla www.sas.se/allt-om-resan/bagage/handbagage/

4. Man tar av sig jackan och läger alla järn/metall saker i en låda som sedan går igenom en kontroll, sen går du igenom en kontroll och ifall du inte har någon ''olagligt'' går du bara vidare (inget att vara närvös för går att läsa om på (www.sas.se)

5. Inga speciella som jag vet när jag flög till danmark var det inget speciellt

LYCKA TILL !!

strong.ale
0

ohj råka slarva ihop det men ja du för står säkert :D

_emmaa
0

#2 Tack för alla svar! Bra att veta att det inte är så annorlunda från att flyga utrikes :) Dock har jag inget ID-kort då jag inte har fixat det n av någon konstig anledning. Tror du att det går bra ändå? :/

strong.ale
0

Jadå du kan anväda fingeravtryck du kan alltid ringa sas och kolla jag har aldrig behövt det igentligen men har med det för säkerets skull :)