Flyg iFokus

Flyg

Etikettflygplats
Läst 1255 ggr
ElLobo
0

Mariehamn Airport

Ny flygrutt till Mariehamn?

Finncomm bedriver inrikesflygtrafik i Finland. Nu finns det tecken på att de kan komma till Åland. Flygbolaget har ansökt om tillfällig näringsrätt. Och tidigare i sommar har företaget meddelade att det finns planer på att öppna nya rutter.

Länk: Ny flygrutt till Mariehamn?

Leffe
0
ElLobo
0

Färre flög via Mariehamn

Färre personer flög till och från Mariehamns flygplats under förra året. Minskningen i jämförelse med 2012 är –4,2 procent. I jämförelse med landets övriga flygplatser klarar sig Mariehamn ändå bra.

Länk: Färre flög via Mariehamn

Charlie82
1

#2 Så är det. Jag bor i Mariehamn och flygtrafiken har under de senaste 20 åren varit en icke lönsam bransch. Dåligt kundunderlag vilket med stor sannolikhet beror på de täta färjeförbindelserna till både Sverige och fasta Finland.

Biljetterna blir väldigt dyra och den egentliga tidsvinsten till t.ex. Stockholm är marginell. Med båt från Mariehamn till Kapellskär tar det ca. 2 timmar + bil eller buss till Stockholm. Räkna 3 timmar så är man framme. Flyget till Arlanda tar en halvtimme. Men man skall vara på flygplatsen en timme före samt att man ska åka från Arlanda in till city och då blir summan nästan samma.

Färja och buss kostar ca 15 euro, flyg ca. 150 euro så valet är enkelt.

Annat var det på 80-talet. Då gick Finnairs "långa nia" DC-9 51 tror jag det var. Den mellanlandade alltid på flygningarna mellan Sthlm och H:fors. Passagerarna kunde handla tax-free och fanns det plats fick man åka med för en billig peng. Tror de kostade 50 mark. Åkte flertalet gånger med denna kommer jag ihåg.

[Jimmy.L]
0

Air Leap trafikerar även under högsommaren sträckan mellan Åbo och Mariehamn på Åland. Det blir trafik fem dagar i veckan.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14171

[Jimmy.L]
0

Renoveringen av Mariehamns flygplats är klar, fem miljoner har använts och nu är anläggningen framtidssäkrad.
https://www.sjofart.ax/nyheter/nytt-ljus-over-alands-flygplats/

Renoveringen av Mariehamns flygplats är klar, fem miljoner har använts och nu är anläggningen framtidssäkrad.