Försvunna flygplanet
Hur kan ett flygplan, med all modern teknik, försvinna?
Är inte flighterna väldigt väl övervakade?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Det ovanliga och konstiga är att planet helt plötsligt har försvunnit utan ett enda spår. Inga nödsignaler, inga vrakdelar, inga oljefläckar, ingenting.
#2 Vad tror du det kan beror på?
Själv vet jag för lite om hur man övervakar flighter för att uttala några bra idéer.

Eftersom det inte finns några spår så verkar det som om planet antingen stängt av alla transpondrar och annat, dykt ned under radarn och tagit en annan kurs, eller också exploderat eller brutits sönder i många små delar högt upp i luften.
Om det är det senare kan det alltså vara en bomb eller så?

Något explosivt eller kanske materialutmattning är väl troligt.

Så kan du söka efter försvunna flygplanet
42 fartyg och 39 flygplan söker efter olycksplanet i havet utanför Maslaysia.
Och vid datorer hjälper tusentals andra till i sökandet.
Nu kan du göra detsamma – via satellitbilder upplagda på internet.
Det blir allt mer mystiskt…
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nytt-svep-flygkraschen-utanfor-vietnam_3357334.svd?sidan=19

Ja, än så länge finns det väl mest bara spekulationer, men om de fakta som kommit fram gäller så lutar det mesta åt att planet kapats av en av piloterna för än så länge okända ändamål. Transpondrarna avstängda i samband med bytet av trafikledare, kursändringar, okända flygplansekon, marksignaler många timmar efteråt …
Man kan ju fundera över varför det inte verkar finnas några (åtminstone inte officiella) nödmeddelanden från passagerarna till anhöriga, arbetsplatser eller larmcentraler, ett antal kapare borde ju ha svårt att sätta 239 passagerare ur spel samtidigt. Kan förklaringen vara ett planerat tryckfall i kabinen från piloternas (eller eventuella kapares) sida? För detta talar det som framförts från amerikanska källor, nämligen att samtidigt som planet försvann från den civila radarn så gjordes en hastig stigning till 45000ft, vilket överstiger officiell maxhöjd för Boing 777. Därefter har planet gått ner till 23000ft, vilket är lägre än normal rutthöjd, för att sedan återigen stiga. Om manövrerna var en planerad åtgärd från cockpit så att man där hunnit sätta på sig syrgasmaskerna så kan det vara en tänkbar förklaring på hur passagerarna snabbt oskadliggjorts.
En annan tänkbar förklaring till höjdsvängningarna kan givetvis vara ett tekniskt fel ombord, t.ex. liknande det som drabbade golfaren Payne Stewart. Hans plan flög ju i fyra timmar efter det att de ombordvarande blivit medvetslösa av tryckförändringen innan det störtade p.g.a. bränslebrist.
Det är verkligen mycket som är oklart.
Jag har också undrat över att ingen av passagerarna hann meddela sig. Det är så mycket spekulationer, så man vet inte.
Kanske det var något fel på planet…
Nya rön kring MH370. Experter tror att vraket ligger på 4000 meters djup 1.933 km väst om Perth.
Där finns inget som kan förhindra en "Lubitz".
#12: Kan bli knepigt att hitta vrakdelar där.
#14: Nej, inte om man vet att vraket ligger 1,933km väst om Perth!