Flyg iFokus

Flyg

Etiketthelikopter
Läst 946 ggr
kattöga
0

Vad gör denna helikopter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Chansade på att det fanns ett forum för flyg här på iFokus. Och det gjorde det ju! 😉

Idag har en liten helikopter snurrat runt här ett tag. Jag har lyckats googla mig fram till att den tillhör Helikoptertjänst. Men vad gör den? Eller, vad är det för instrument/verktyg den har längst bak? Kollar den elledningar, filmar/fotar eller kan den söka efter försvunna personer? Men borde det inte vara en polishelikopter/räddningshelikopter om den skulle söka efter någon person?

Nyfiken i en strut…… hoppas på att det finns någon här inne som har det självklara svaret`? :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Magi-cat
0

Tyvärr syns inte bilden…

Förresten har jag också sett helikoptrar idag. Det kanske är någon övning?

edit: nu ser jag bilden :-)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
0

Är ingen räddnings eller polishelikopter. Tycker det ser ut som en MD500

http://www.shtab.se/om-oss/flotta-3498423

Magi-cat
0

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
0

Det är rätt troligt att den används för att besikta ledningsgator!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kattöga
0

Tack för hjälpen alla tre!

Ja det verkar va en MD500 med "t-sjärt". Den verkar användas till lite av varje, så den kan ju ha varit ute på precis vad som helst…… Men jag gissar också att den kollar elledningarna/ledningsgatorna.
T-stjärten fyller väl nån funktion också, kanske till att lyfta/bära eller nåt?
#1 Gissar att du inte haft helikoptrar som kollat "elvägarna" i alla fall, om du har hört flera helikoptrar, men kanske som du säger har det varit övningar där ute hos dig.

Min nyfikenhet är delvis stillad! 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

bm1113
0

Ja MD500 är ju rätt vanliga för att  besikta ledningar och ledningsgator och T-stjärten är inget mer en för stabilitet i högre fart  inget extra för maskin iaf