Flyg iFokus

Flyg

Etikettövrigt
Läst 812 ggr
AmandaJE
2015-01-13 13:00
0

Block/remskiva

Hej alla!

Jag håller på med mitt gymnasiearbete och har fastnat på en punkt så jag tänkte chansa och höra om någon här vet svaret på om ett block/en remskiva (har inte riktigt lärt mig skillnaden än) används till flygplan?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Block_(enkel_maskin)

Har förstått att det kan användas till segling men hittar inget om flygplan. Anledningen till att jag undrar är för att jag gör en översättning av en bok, där ett flygplan har kraschat och senare använder sig människorna av ett blocks rep. Så det känns ju som om det har med flygplanet att göra🙂

Tack på förhand 🌺

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

felle-j
2015-01-13 21:58
2

Nja, inte just block vad jag vet, men däremot använder man i äldre flygplan linor (vajrar) för att styra rodrena från styrspaken och trissor (det är som ett hjul med ett spår i där linorna går) för att ändra riktningen på linorna.

Hoppas mitt svar hjälpte. 🙂

AmandaJE
2015-01-13 23:25
0

#1 Borde ha tillagt att boken är från andra världskriget, så det är ett gammalt plan det handlar om! Tack så jättemycket, ska söka lite mer om det! 😃

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se