Etikettpropellerplan-artikel
Läst 5450 ggr
ElLobo
2013-12-09, 00:04

Messerschmitt Bf 110

Bf 110 var ett tyskt tvåmotorigt attack- och jaktplan.

Bf 110C. Bild från Wikipedia Commons.

Messerschmitt Bf 110 var ett tyskt attackplan och tungt jaktplan, som användes under andra världskriget. 

Planet konstruerades för det tyska flygvapnet, Luftwaffe, under de första åren av andra världskriget. 

Konstruktionen var tvåmotorig med fyra framåtriktade kulsprutor eller kanoner i nosen och ytterligare två bakåtriktade som andremannen kunde använda för att avvärja angripare.

Maxhastighet: 560 km/h

Längd: 12 m

Vingbredd: 16 m

Första flygningen: 12 maj 1936

Presenterades: 1937

Togs ur bruk: 1945

Motortyp: V12

Länkar:

Wikipedia en

Wikipedia sv

ElLobo
2013-12-09, 00:09
#1

.

ElLobo
2013-12-09, 00:32
#2

En byggsats i skala 1:48 av version D-3 presenteras på Modellbygge iFokus.

Leffe
2014-01-05, 18:09
#3

Det man läst om andra världskrigets vapen och redskap så har jag fastnat för Messerschmitt och Spitfire

LBB
LBB 
2020-01-05, 22:23
#4

110:an var visserligen tungt beväpnat men vad det gällde stigningshastighet och kurvtagning klart underlägset det mesta i jaktväg redan 1940. Vilket man blev varse i slaget om england. Man hade tänkt planet som eskort åt bombplanen men 110:orna var själva i stort behov av eskert. Endast ju 87:orna var väl långsammare.

Hayabusa
2020-01-08, 21:43
#5

Mycket tyder på att Bf 110 var betydligt bättre än sitt rykte. Under slaget om Storbritannien hade Bf 110 bättre statistik, gällande antal förluster/nedskjutna, än såväl Bf 109 som Spitfire.  De relativa förlusterna var lägre än för Bf 109. 

"Christer Bergström konstaterar först och främst att jakteskorten av Bf 110 är en skröna, möjligen uppkommen av att det förekom att bombversionen emellanåt eskorterades." 

Källa: Christer Bergström, "Slaget om England"

LBB
LBB 
2020-01-09, 11:04
#6

#5  110:an var inget dåligt plan när den användes i de situationer där den hade sina styrkor. Boom and zoom ner mot ett mål, där var deras tunga beväpning förödande för målet. Som nattjakt etc När England frångick fallförgasarna i sina maskiner försvann en av 110:ans fördelar.

Men som en vapenplattform med lång räckvidd och tack vare egen navigator så var den naturligtvis ett hot. + det faktumet att pilotmaterialet hos tyskarna höll hög nivå i början på kriget och pilotens kunskap är ofta avgörande.

Hayabusa
2020-03-28, 11:33
#7

Bf110:an var en bra konstruktion. Självklart spelar pilotens erfarenhet & kunnighet en stor roll, men det gäller ju båda sidor av konflikten.  Det fanns flera saker som spelade roll för vändningen till de allierades fördel under -43 till slutet -45. En av dem var tillkomsten av P51 Mustang. 

Spitfire hade framgångar under det sista året av kriget, men hade fler förluster än nedskjutna fiendeflygplan. 

Mellan 1939 och -45 förlorade brittiska jaktkommandot c:a 6.000 flygplan, majoriteten var Spitfire.  De brittiska piloterna gjorde anspråk på c:a 5.000 nedskjutna fiendeflygplan varav drygt 50% motsvarande verkligen nedskjutna tyska flygplan. 

Källa: Christer Bergström

LBB
LBB 
2020-03-28, 20:08
#8

#7 Den största orsaken till att Luftwaffe förlorade slaget över Europa var de allierades överlägsenhet i material, bränsle och sist men inte minst välutbildade piloter. Från 44 och framåt befann sig Tyskarna i ungefär samma situation som Ryssarna hade gjort 41. Man hade väl motiverade men oerfarna piloter som oftast inte kom hem efter sitt första möte med fienden.  Som ett av de överlevande tyska ässen uttryckte det. - En mustang var inget problem var inget problem, inte två eller tre heller, men de var ju 10, 15 stycken som man mötte….och då klarade sig bara de riktigt gamla hararna. (han flög 109 )

Hayabusa
2020-03-28, 22:26
#9

#8   "Som ett av de överlevande tyska ässen uttryckte det. " Intressant. Vem var det det? Ässet alltså. 

För flyget spelade P51 Mustang en stor roll, bl a som eskort åt Eighth Air Force från december -43.  

"The single-engine North American P51 Mustang escort fighter. Equipped with two drop tanks, the Mustang was not only able to reach anywhere in Germany, it was also faster and generally more maneuverable than both the Fw 190 A and the Bf 109 G. It was a perfect dogfighter, and a most deadly threat to the Luftwaffe fighter pilots." 

Källa: Christer Bergström

Men för återgå till Bf110  - det finns anledning att återkomma.

LBB
LBB 
2020-03-29, 12:00
#10

#9 Du har absolut rätt i att p51:s räckvidd avgjorde dagbomb kriget över Tyskland. Men det var antalet plan som gjorde att Luftwaffe inte mäktade med. "Hösten 1944 disponerade amerikaner och britter ca 14 000 flygplan i kriget mot tyskarna, jämfört med 570 för Nazityskland."  Som en av de överlevande tyska flygarna sade när han tillfrågades varför han lyckats skjuta ner så många. - Var gång jag lyfte mötte jag Engelsk eller amerikansk jakt. ofta i förhållande 10 mot 1. Amerikanska flygare kunde avverka hela sin period över Tyskland utan att möta ett enda fiendeplan.  Flera av dessa överlevare hade tusentals aktioner mot fienden under bältet. Deras flygmaskiner var en del av dem själva, de behövde inte tänka på att flyga rent och maximalt, det gjorde de automatiskt. Vilket tar många, många timmar att träna upp. Samtidigt hade de genom sin erfarenhet ett strategiskt tänkande som både räddade deras egna liv och kostade motståndarna många..

110;an var jämte fw 190 en excellent vapenplattform. Med en för tyska förhållande relativt lång räckvidd. Men den hade sina begränsningar. Sattes den in där den passade var den dock synnerligen effektiv. Nattjakt var en sådan användning, där den inte exponerades för den snabba jakt som dagtid blev dess Nemesis.

Hayabusa
2020-03-29, 13:14
#11

#10 Det är allmänt bekant att resursfrågan fällde ett avgörande, rent generellt, för konfliktens utfall.  Dock vill jag personligen sätta ett frågetecken kring att Luftwaffe endast disponerade 570 flygplan hösten -44. Det borde varit fler, men det är förvisso en annan diskussion. 

Jag saknar fortfarande namnet på det där ässet du nämner i #8.  Det hade varit intressant att få veta vem det var/är. Dessutom:  "Som en av de överlevande tyska flygarna sade när han tillfrågades varför han lyckats skjuta ner så många." 

Vet du vem det var/är? Om han sköt ner "många" så borde han vara någorlunda känd. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

"I en serie våldsamma luftslag mellan februari och maj 1944 blev nära 2.500  tyska jaktplan nedskjutna. Det tog knäcken på det tyska jaktförsvaret. "

"Från sommaren 1944 kunde amerikanarna genomföra sina bombräder utan att mer än undantagsvis möta samma hårda motstånd som tidigare"

Källa: Christer Bergström

Bf110…som sagt. Det finns anledning att ta upp detta flygplan inom några veckor. Har på känn att en del intressant info kan komma på bordet.

LBB
LBB 
2020-03-29, 18:56
#12

#11 Jo han är känd  https://youtu.be/STFdRrWBW2w

LBB
LBB 
2020-03-29, 19:06
#13

#11

"Am 9. April 1945 meldete die Luftwaffe einen Bestand von 3331 einsatzfähigen Flugzeugen, darunter 1310 Jäger, 480 Nachtjäger, 917 Schlachtflieger und 37 Bomber. Aber Munition und Treibstoff waren knapp," Alltså hade luftwaffe 3331 flygplan. Men man hade inte drivmedel och resurser att hålla dem i luften varför beräkningen är att man  i slutet av 44 förfogade över ca 600 funktionsdugliga plan som verkligen kunde lyfta.

Hayabusa
2020-03-29, 22:38
#14

#12 Günter Rall, ja…en av många Luftwaffe Experten. Intervjun på YouTube gav svar på varför så många Luftwaffepiloter nådde höga tal av luftsegrar. Men inte varför Luftwaffe knäcktes. 

#13 Står förvisso inget om "c:a 600 funktionsdugliga plan som verkligen kunde lyfta" i artikeln. Inte vad jag kunde se åtminstone. Situationen den 9/4 -45 torde ju varit klart annorlunda än hösten -44. 570 funktionsdugliga flygplan som verkligen kunde lyfta, perioden september-november 1944. Som sagt, sätter ett frågetecken kring uppgiften, den tål nog att granskas.

LBB
LBB 
2020-03-30, 09:10
#15

#14 Brist på erfarna välutbildade piloter, brist på drivmedel och ett styrkeförhållande 1/10 gentemot motståndaren talar väl för si självt. Till detta kom svårigheter med materiel pga undermålig kvalitet, och de logistiska svårigheterna som jabo och andra dagbombare orsakade. Nattbombningarna hade ju mot slutet av kriget blivit så kostbara att de delvis inställts.  Sedan hade ju ryssarna blivit betydligt bättre, dels med bättre plan och dels med bättre piloter och strategi, vilket kostade Luftwaffe dyrt

Hayabusa
2020-03-30, 09:39
#16

#15 För att citera mig själv:

"Det är allmänt bekant att resursfrågan fällde ett avgörande, rent generellt, för konfliktens utfall.  Dock vill jag personligen sätta ett frågetecken kring att Luftwaffe endast disponerade 570 flygplan hösten -44. Det borde varit fler, men det är förvisso en annan diskussion."

Så, absolut spelade frågan om resurser in - det har jag inte haft några invändningar om. Frågan är om ens Nazityskland, pga resursfrågan, kunde gått segrande ur konflikten. Även det ett ämne för en egen tråd (som stötts & blötts tillräckligt genom åren…).

 Men pratar vi om hur de olika flygplanstyperna presterade så bör man även ta med andra kriterier. Och just där finns det, enligt min mening, en del intressanta fakta att finna. Som hur Spitfire presterade (med eller utan fallförgasare), myter kring Bf110 eller varför inte Bf109:ans vinst/förlust-statistik. Plus lite annat smått & gott.

Återigen - hade Luftwaffe, under perioden september-november 1944, endast totalt 570 flygplan att de facto sätta i luften? I mina öron låter det som oerhört få och föranleder mig att undersöka saken närmare (som jag redan sagt). Kanske stämmer det, kanske inte, men det stod inget i artikeln (om just antalet) du citerat ifrån. Inget fel att sätta frågetecken kring påstående, anser jag.

LBB
LBB 
2020-03-30, 11:10
#17

#16 Nej Hitler hade egentligen aldrig en möjlighet att gå segrade ur konflikten efter 1941 (Barbarossa) Tyskland hade varken humankapital eller resurser att möta upp mot Ryssland och USA.  Man slogs väl i praktiken hela tiden mot fler stridsvagnar, fler trupp och mer materiel från den stunden man tog sig an Frankrike och Storbritannien. Visserligen hade man bättre utbildad militär, bättre strateger men så hade man (som tur var) en korpral som bestämde det mesta (gröfaz)* Vilket förkortade kriget avsevärt.

* Gröster Feltherr aller Zeiten

109 var väl ett flygplan som likt den svenska tunnan krävde sin man.  Med rätt pilot var hon dock en formidabel motståndare ända fram till krigsslutet. Men det krävdes att piloten hade förmågan att flyga henne rent och utnyttja de taktiska fördelar det gav. Riskerna vid start o landning krävde betydligt fler offer än luftstriderna. Men det var ett litet plan med stor eldkraft och med det en låg räckvidd.

110 blev liksom Stuka;n  frånåkt av tid och de allierades luftherravälde. Men som nattjakt så slog hon väl sönder Britternas nattbombningar tillsammans med JU88;an. Britterna led ju så stora förluster att man tidvis ställde in dessa bombningar.

På våren 44 förlorade man väl ngr hundra bombplan under den sk babyblitzen. Och vid market Garden  förlorades närmare 200 jakt.

Det levererades 1945 Flygplan 47714 Varav jakt 21696

Men brist på piloter, drivmedel o materiel gjorde väl att endast närmare 600 var tillgängliga. De flesta flygfält var förstörda så endast jakt och  jakt-bombare kunde lyfta från provisoriska fält. Dessutom lade ju de allierade ett paraply av jakt över kända flygplatser så det var i det närmaste omöjligt att starta och vinna höjd innan man blev nedplockad.För piloterna var det en ständig kamp att hitta landningsplatser, soppa och få kärrorna servade och bestyckade då man ofta tvingades starta från en plats och landa på en annan. En FW 190 pilot berättade ju hur han mellanlandade tillsammans , med , hemma hos sin routebroders föräldragård, för att sedan gå upp och leta rätt på en plats där de kunde fylla upp kärrorna.  Kan du tyska har du en intressant läsning här http://download.gsb.bund.de/BBK/Hampe/05_Verlauf_des_Luftkrieges_S_95_137.pdf

Hayabusa
2020-03-30, 14:18
#18

#17 Jo, jag kan tyska. Läste artikeln och kom till "Bodenplatte". Intressant operation som även den omgärdats med myter & desinformation - men det är en annan historia. Dock står det (i den länkade texten):

"Das Unternehmen "Bodenplatte" , in dem sich 800 deutsche Jäger, Jabos und Schnellbomber zu einem überraschungsangriff auf Flugplätze der Alliierten in Holland, Belgien und Nordfrankreich vereinigten, endete zwar mit einem relativen Erfolg: 800 alliierte Flugzeuge wurden zerstört oder außer Gefecht gesetzt,
während auf deutscher Seite zunächst nur 93 Ausfälle waren, dann aber von der eigenen Flak beim Rückflug 200 weitere Maschinen abgeschossen wurden. "

Med andra ord: 800 tyska flygplan deltog i en enda operation. Bortsett ifrån det faktum att 800 är mer än 600 så torde det funnits fler Luftwaffe flygplan på andra håll, så att säga. Misstänker att texten har några år på nacken, men en vanligt förekommande uppskattning är att mellan 850 och 900 tyska flygplan deltog i "Bodenplatte". Dock finna det nyare uppgifter på att det exakta antalet var 622. Denna operation genomfördes 1/1-1945 och, som jag redan nämnt, torde Luftwaffe haft fler flygplan på annat håll. 

Men för att upprepa mig - uppgiften om 600 flygplan vid hösten 1944 föranleder mig att gräva en del i det ämnet.

LBB
LBB 
2020-03-30, 15:10
#19

"Allt eftersom kriget fortled och de allierades överlägsna potential kunde utnyttjas ändrades styrkeförhållandet i luften. Hösten 1944 disponerade amerikaner och britter ca 14 000 flygplan i kriget mot tyskarna, jämfört med 570 för Nazityskland. 1944 fälldes över 750 000 ton bomber över Tyskland. Förstörelsen i Tyskland var enorm men trots intensiva bombningar av viktiga industrier fortsatte den tyska krigsproduktionen att öka ända fram till våren 1944." Erkänner, jag tog siffran från vicki  och dubbelkollade inte. Antal  jaktlyg som levererades var väl ngr tusen hösten 44. Problemet var väl att man varken hade piloter eller bränsle och operation Bodenplatte tog i stort sett allt det tyska flygvapnet hade. Naturligtvis fanns plan i Norge, Grekland och östfronten . Men siffran 570 för den europeiska västfronten är nog inte helt orimlig. vad det gällde jakt.

LBB
LBB 
2020-03-30, 15:27
#20

Fortsättning.

"Bei monatlichen Verlusten von ca. 20% ihrer ausgebildeten Flugzeugführer verlor sie im gleichen Zeitraum bei einer durchschnittlichen Stärke von 2.283 Jagdfliegern in dem betreffenden Zeitraum nahezu 100% (2.262) ihrer Piloten.1088Im April 1944 fasste der General der Jagdflieger die Lage der deutschen Jagdverteidigung nach drei Monaten nahezu ununterbrochener amerikanischer Luftoffensive zusammen:"  Från  http://hss.ulb.uni-bonn.de/2005/0581/0581.pdf

Hayabusa
2020-03-30, 15:55
#21

#20 Drygt 300 sidor text, det får bli helgläsning eventuellt :) Hittade dock detta guldkorn:

"Ursächlich für die abnehmende Leistung der Masse der deutschen Flugzeugführer war die unzureichende Aufmerksamkeit und Förderung des Ausbildungswesens. Die mangelhafte Führung in Personalfragen und die Nichtbeachtung eines pfleglichen und erhaltenden Umgangs mit den wertvollen Human Ressourcen taten ihr Übriges. Die tieferen Ursachen hierfür lassen sich im Menschenbild der deutschen und nationalsozialistischen Luftwaffenführung finden. Der einzelne Flieger wurde zu sehr als Individuum angesehen und zu wenig als austausch- und formbares Industrieteil innerhalb einer militärischen Wertschöpfungskette. Einzig die Frage der Kampfmoral und des unbedingten Angriffsgeistes wurde als beachtenswert betrachtet. Der Rest, so zum Beispiel die Ausbildung, wurde mit der Begründung beiseite geschoben, dass der deutsche Soldat seinen Gegnern alleine schon aus rassisch-völkischen Aspekten grundsätzlich überlegen sei. "

Intressant, men ämne för en egen tråd anser jag.

Hayabusa
2020-04-26, 19:26
#22

"Det där med 570 tyska flygplan stämmer inte alls. Luftwaffe hade vid det laget omkring 3 000 jaktflygplan och ett tusental bomb- och attackflygplan. Dock låg en stor del av dessa i reserv"

Christer Bergström

LBB
LBB 
2020-04-26, 21:24
#23

#22  Det hade de säkert. Men frågan är väl hur mycker bränsle man hade, hur stor tillgång till markpersonal och till syven och sist tillgången till utbildade och erfarna piloter. Sedan befann sig ett antal enheter utanför Tyskland, alltså inte tillgängliga att möta angrepp över Tyskland. Alltså är det nog rimligt att Tyskland hade tillgång dvs fungerande enheter med piloter, maskiner o bränsle…under 1000 plan. kanske så få som 570.

Hayabusa
2020-04-27, 08:08
#24

#23 Kanske, men jag håller nog fast vid: 

"Dock vill jag personligen sätta ett frågetecken kring att Luftwaffe endast disponerade 570 flygplan hösten -44. Det borde varit fler, men det är förvisso en annan diskussion. "

Över till Bf110:

"Tillgänglig statistik bekräftar tesen att det tunga, tvåmotoriga jaktplanet Bf110 kommit att grovt underskattas i historiebeskrivningen"

"Sammanfattningsvis kan sägas: Bf110 var inget dåligt jaktplan, snarare tvärtom. I förhållande till det lilla antal som kom i strid, jämfört med den enmotoriga Bf109, hävdade sig det tvåmotoriga planet väl i luftstrider och kvoten mellan antalet nedskjutna flygplan och antalet insatta plan var t om lite bättre än för Bf109."

Jan Waernberg

"Tysklands mest mångsidiga och svårslagna flygplan…" "…måste Bf110 betraktas som ett av andra världskrigets mest framgångsrika flygplan. Det är svårt att hitta något flygplan som var så mångsidigt och resultatrikt på så olika områden."

Christer Bergström

LBB
LBB 
2020-04-27, 16:05
#25

#24   Den tyska ledningen var fixerade vid att kunna använda varje plan så mångsidigt som möjligt..i vissa fall blev detta kontraproduktivt, i andra lyckat Som lyckat kan man betrakta ME 110, JU 88 och de olika FW 190 varianterna.

PS ska man räkna med de skolflygplan som utrustades med Panzerfaust som disponibla flygplan?

Hayabusa
2020-04-27, 19:45
#26

#25 "Den tyska ledningen var fixerade vid att kunna använda varje plan så mångsidigt som möjligt."

Vet inte om de var mer "besatta" än någon annat flygvapen eller vapenslag. Det vi idag (kanske då också) kallar "Multi Role" tror jag inte var typiskt för tyskarna. Andra nationer såg nog till att få ut så mkt som möjligt ur ett vapensystem, i detta fall flygplan. D.H. Mosquito är ett exempel av många. Ibland blir det lyckat, ibland inte.  Det faktum att Bf110, med framgång, användes för olika insatser måste ses som lyckat. 

"PS ska man räkna med de skolflygplan som utrustades med Panzerfaust som disponibla flygplan?"

Om man befann sig i fel ände av Panzerfausten så räknades det säkert :)

Upp till toppen