Gamla fina stridsflygplan
Hejsan! Vet inte om det är rätt forum att fråga men tänkte höra här ändå om någon av er känner till ett fint och bra gammalt stridsflygplan? Gärna inget allt för modernt utan traditionella som var lite utöver det vanliga då de hade sin storhetstid.
Fart och sånt vore jättebra om ni kunde skriva. Ju snabbare desto bättre, men det ska vara av just äldre klassisk modell. För- och nackdelar vore också till hjälp!
Behöver nämligen ett flygplan till en novell jag skriver, och jag kan inte så mycket om flygplan. Jättesnällt om ni kunde hjälpa till!

Det finns enormt många gamla fina stridsflygplan, men först skulle jag veta mer om vilken tidsperiod och kanske också vilket land eller världsdel du har tänkt dig.
Det jag ser framför mig är liknande som under andra världskriget. Sådär liten för endast en stridspilot (inte två eller fler), inte allt för avancerat byggt som är robust och pålitlig, samt snabb. Om den är fin att manövrera också är ett plus. Min pilot är så gott som född till att flyga så han klarar allt oavsett hur mycket kunskap stridsplanet kräver, så det kan också vara svårmanövrerat om det är så att planet har en speciell egenskap som kompenserar för det.
Sedan spelar det ingen roll från vilken världsdel planet kommer från.
Har ni några favoriter som ni tycker passar in i beskrivningen så ös på med information i form av för- och nackdelar. Jag är verkligen värdelös på flygplan så det vore jättesnällt om ni kunde ställa upp!
Lite equipmentinfo vore bra också. Finns det något speciellt i cockpiten? Vad har det för mätare och andra liknande indikatorer. Hur mycket bränsle tar det? Hur länge räcker bränslet? Motortyp/styrka?
Ja, lite sådan där allmän självklar småfakta för en newbie som jag.
(Hoppas inte mina frågor skrämmer iväg er! Haha! All hjälp tas emot med enorm tacksamhet, så svara så gott ni kan!)

När jag skrev om världsdel tänkte jag mig mer var händelsen utspelar sig, inte så mycket om var planet kom ifrån. Men det beror ju också på hur mycket verklighetsbakgrund du är ute efter. Det går ju även att ha till exempel svensktillverkade flygplan i en novell, men då gäller det kanske att ha koll på när och var handlingen utspelar sig.
Nåja, om vi tänker oss tiden för andra värlskriget så kanske Mustang kan vara ett förslag. Det är ett ensitsigt amerikanskt jaktplan, flög första gången 1940. Längd 9,8 m och spännvidd 11,3 m. Maxhastighet 703 km/t.
Mer info och många bra länkar kan du hitta på Wikipedia.

Sedan beror det ju som sagt på varifrån huvudpersonen är. Eftersom det handlar om andra världskriget så måste man tänka på att det fanns två sidor, och även om man använde varandras plan så var det mest för prov och liknande.
Du får ge lite mer förutsättningar så ska vi se vad vi kan komma fram till. 
#4: Tack, ska kolla upp mustangen!
Alltså, handlingen kommer inte att utspela sig någonstans. Det liksom är en handling som utspelar sig någonstans i världen, men läsaren får aldrig reda på vart exakt, samt när, mer än att handlingen utspelar sig i något äldre krig som har liknande miljö som andra världskriget. Man vet inte heller på vems sida karaktären slåss på.
Jag vet faktiskt själv inte vart handlingen utspelar sig. Så pass mystiskt är det. xD
Man får inte heller veta exakt varifrån karaktärerna kommer ifrån mer än att man kan föreställa sig deras ursprung via namnen. Men deras ursprung är inte heller relevant i novellen. Detta för att min berättelse är så pass skild från verklighetens historia så jag inte vill "hoppa in i vår världshistoria och röra om i gröten". Jag vill liksom inte skriva någonting som absolut aldrig hade kunnat hända i världskriget, så att någon sedan kan komma och säga "Det där hände inte pga det och det, och det där är bara fel enligt historieboken", osv.
Vill gärna att karaktären har sitt "eget" plan så att säga, som bara han är bra på. Så du förstår kanske varför jag har svårt att specificera mig lite mer, eftersom det faktiskt inte spelar någon större roll varifrån personen är, samt att jag vet inte ens det själv. Så flummigt! xD
Men om vi ska säga en världsdel för att minska den stora skalan valmöjligheter så kan vi ju säga Europa/Ryssland eller liknande?

Detta medför att du egentligen aldrig tar upp vilket slags plan personerna flyger, bara dess egenskaper, för annars kommer någon att påvisa att de eller de planen användes bara av de eller de förbanden och de nationerna på de platserna efter det årtalet …
Vilket medför att du kan plocka egenskaper från fler flygplan om du vill, eftersom ingen ändå kan säga att det är fel. I länken till Mustang ovan finns flera andra jämförbara flygplan länkade. Där kan du hitta mer info om dessa.
#7: Jo, det är bara egenskaperna jag tänkte nämna men aldrig berätta vad det är för modell eller så. Men hade varit bra med en verklighetstroget flygplan ändå, för känner mig helt noob till att byga en "egen" med att mixa modeller och sådant. Dessutom ska gärna utrustningen vara verklighetstrogen. Men mustangen lät bra, så kanske kör på den om ingen annan har en "bättre" modell att peta in här.
Tackar!