SM och DM i varmluftsballong 2011
Under veckan har det 35:e SM i varmluftsballong genomförts i Aarslev i Danmark, parallellt med genomförandet av det Danska Mästerskapet. Arrangörer har varit Dansk Ballonunion (DBu) och Svenska Ballongfederationen (SBF).
Här kommer några notiser om tävlingarna, främst danska eftersom tävlingarna genomfördes i Danmark.
Ballonskipper Bjarne Jensen har fået sin trailer med ballonen på stjålet ved Årslev-hallen.
Trailer fundet - kostbar ballon er stadig væk
Den trailer, som forleden forsvandt med alt udstyr til en luftballon, er fundet. Men det kostbare indhold er væk.
Danmarksmesterskaberne i ballonflyvning, der finder sted på Midtfyn i disse dage er i alvorlig fare for at gå i vasken.
Ugen igennem har vejret drillet ballonskipperne, der blandt andet er afhængige af rolige vindforhold. Faktisk har der ikke været en eneste ballon i luften endnu.
Stjålet luftballon fundet - ballonskipper lettet
Anonymt tip førte politiet til en adresse i Langeskov-området, hvor stjålet luftballon blev fundet lørdag middag
DM i ballonflyvning reddet i sidste sekund
Regnen var tæt på at drukne stævnet, men det lykkedes at gennemføre to flyvninger
Peter Olsson svensk mästare 2011
För femte gången (och för fjärde året i följd) blev Peter Olsson svensk mästare vid SM i Aarslev i Danmark.
Alla resultat finns här:
Tänk att det är SM i sådant ockå. Kul

Det är mycket trevligt att följa tävlingar i ballongflyg, tycker jag.
Både alla förberedelser innan de väl kommer i luften och sedan själva tävlingen.
Kan tänka mig att det är febrilt jobbande

Ja, och jag tyckte det var riktigt kul när jag, någon gång i början eller mitten av 70-talet, såg ballongtävlingar för första gången, och fick hjälpa besättningar att hålla upp duken och fläkta in luft för att fylla ballongen, innan brännarna satte igång. 
Ett minne som varar alltså

Ja, man var ju ung på den tiden
och dessutom hade man ju inte sett varmluftsballonger i sådan mängd tidigare.