Flyg iFokus

Flyg

Etikett: luftballong
Läst 1731 ggr
ElLobo
0

SM och DM i varmluftsballong 2011

Under veckan har det 35:e SM i varmluftsballong genomförts i Aarslev i Danmark, parallellt med genomförandet av det Danska Mästerskapet. Arrangörer har varit Dansk Ballonunion (DBu) och Svenska Ballongfederationen (SBF).

Här kommer några notiser om tävlingarna, främst danska eftersom tävlingarna genomfördes i Danmark.

Luftballon stjålet

Ballonskipper Bjarne Jensen har fået sin trailer med ballonen på stjålet ved Årslev-hallen.

Trailer fundet - kostbar ballon er stadig væk

Den trailer, som forleden forsvandt med alt udstyr til en luftballon, er fundet. Men det kostbare indhold er væk.

Værste ballon-DM nogensinde

Danmarksmesterskaberne i ballonflyvning, der finder sted på Midtfyn i disse dage er i alvorlig fare for at gå i vasken.
Ugen igennem har vejret drillet ballonskipperne, der blandt andet er afhængige af rolige vindforhold. Faktisk har der ikke været en eneste ballon i luften endnu.

Stjålet luftballon fundet - ballonskipper lettet

Anonymt tip førte politiet til en adresse i Langeskov-området, hvor stjålet luftballon blev fundet lørdag middag

DM i ballonflyvning reddet i sidste sekund

Regnen var tæt på at drukne stævnet, men det lykkedes at gennemføre to flyvninger

Peter Olsson svensk mästare 2011

För femte gången (och för fjärde året i följd) blev Peter Olsson svensk mästare vid SM i Aarslev i Danmark.

Alla resultat finns här:

Stævneresultater

Leffe
0

Tänk att det är SM i sådant ockå. Kul

ElLobo
0

Det är mycket trevligt att följa tävlingar i ballongflyg, tycker jag.

Både alla förberedelser innan de väl kommer i luften och sedan själva tävlingen.

Leffe
0

Kan tänka mig att det är febrilt jobbande

ElLobo
0

Ja, och jag tyckte det var riktigt kul när jag, någon gång i början eller mitten av 70-talet, såg ballongtävlingar för första gången, och fick hjälpa besättningar att hålla upp duken och fläkta in luft för att fylla ballongen, innan brännarna satte igång. Skrattande

Leffe
0
ElLobo
0

Ja, man var ju ung på den tiden Flört och dessutom hade man ju inte sett varmluftsballonger i sådan mängd tidigare.