Flyg iFokus

Flyg

Etikettjetplan
Läst 3719 ggr
Leffe
0

Kraschen i Gottröra

EvaG
0

Klart det blir film. Något annat är väl inte att tro.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

ElLobo
0

Ja, det var en mycket lycklig nödlandning.

[Orso]
0

Det kan ju inte bli någon långfilm

medde
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Slutade inte kapten att flyga efter denna händelse? Planet  gick ned 100 meter från mina bekantas mark, ni må tro det var pådrag där ute..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

ElLobo
0

Jo, den danske kaptenen, som var befälhavare och flög planet, har inte flygit mer efter Gottröra-kraschen.

medde
0

Det var det jag mindes. Hette han Rasmussen? Kollar bara om jag minns  rätt

ElLobo
0

Stämmer.

Dessutom fanns i cockpit styrman Ulf Cedermark, och även flygkapten Per Holmberg, som inte tillhörde planets besättning utan satt i kabinen på väg till en annan flygning, men som erbjöd sin hjälp när han märkte vad som var på väg att hända och som tydligen var den som till stor del hjälpte Rasmussen.

Länkar:

Wiseman's Wisdoms

Chefsingenjören

medde
0

#7 Tack

Farwuq
0

Jag har ett svagt minne av att den dåvarande SAS chefen var ganska avigt inställd till Rasmussen.

Han sade något i stil med "Den som är hjälte idag, kan vara något annat i morgon".

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Leffe
0

#9 Jag har också för mig något åt det hållet. Vissa påstod att han inte var hjälten utan det var han som kom in som räddade allt

ElLobo
0

Jo, läser man de länkar som finns i #7, så verkar det mer som om Holmberg var den egentliga hjälten.

Fridaybrew
0

Kraschen orsakades indirekt av en rolling takeoff trots att det är emot reglementet (under de förhållanden som rådde). Han som avisade planet var en av de noggranaste på arlanda, samt deiceade planet 2 ggr.

En lugnare pilot kanske inte hade sabbat båda motorerna utan hade lugnt kunna svänga runt och landa omgående med ena motorn, istället la han på full gas som brände andra motorn.

Hjälten är piloten som flög som passagerare.

Redigerat av moderator

/Fridaybrew

ElLobo
0

Efter en vecka flög Claes igen

Claes Widlund överlevde flygkraschen i Gottröra för tjugo år sedan. Att omgivningen verkligen brydde sig om att han klarat sig var viktigt för att han skulle återhämta sig efter traumat.

Länk: Efter en vecka flög Claes igen

ElLobo
0

Ett mycket bra dioramabygge av nödlandningen visades vid helgens Danska mästerskap i modellbygge. Det bygget vann sin klass samt Best In Show plus några andra utmärkelser. Ni kan se bilder i Kruzings album på Photobucket (sid 3 och 4).

Länk: IPMS DM 2011

[abc2]
0

Det blir intressant!

ElLobo
0

I förrgår var det 20 år sedan kraschen i Gottröra. På Svensk Flyghistorisk Förenings sida kan man läsa en artikel om det som hände.

Länk20 år sedan ”Miraklet i Gottröra”

Bamse 08
0

Vilket mirakel! :)

Om jag inte minns HELT tokigt, bytte inte SAS logga efter kraschen?

What doesn't kill you makes you stronger.

ElLobo
0

Loggan är väl egentligen densamma fortfarande, även om det idag är vanligast med vita bokstäver i blå fyrkant, men kanske att det var efter Gottröra de började med ny målning av planen.

Bamse 08
0

#18 Har för mig att det stod någonstans att de ville typ inte bli igenkända efter kraschen så de bytte logga?

What doesn't kill you makes you stronger.

ElLobo
0

Det är inget jag vet om, men i stort sett alla flygbolag skickar efter en krasch ut personal för att måla över bolagsmärkningarna, ibland redan medans räddningsarbetet håller på.

[Jimmy.L]
0

Med 129 passagerare ombord lyfte SAS-planet från Arlanda på morgonen den 27 december 1991. På mindre än en minut gick allting fel när det bildats is på vingarna, och turen slutade på ett fält i Gottröra.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-gick-flygkraschen-till

Med 129 passagerare ombord lyfte SAS-planet från Arlanda på morgonen den 27 december 1991. På mindre än en minut gick allting fel när det bildats is på vingarna, och turen slutade på ett fält i Gottröra.
[Jimmy.L]
0

Händelsen har kallats ”Miraklet i Gottröra”. Det är i dag 30 år sedan flygplanskraschen norr om Arlanda inträffade, där alla passagerare överlevde. Ombord fanns 129 personer som fick bevittna att båda motorerna stannade en kilometer upp i luften.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/eva-bjornemark-overlevde-nar-sas-planet-stortade-i-gottrora

Händelsen har kallats ”Miraklet i Gottröra”.  Det är i dag 30 år sedan flygplanskraschen norr om Arlanda inträffade, där alla passagerare överlevde. Ombord fanns 129 personer som fick bevittna att båda motorerna stannade en kilometer upp i luften.