Sugen på att testa
Är sjukt sugen på att testa flyga med ett stridsflyg, det är en dröm, men har bara en liten hake, jag har inget flygcertifikat och slänga ut den enorma summan som ett kostar är ett minne blått.
Min fråga är nu om någon här inne känner till om det finns en möjlighet att någonstans bara sitta med på ett stridsflygplan och ha en pilot till det?
Vart jag än sökt har jag uppfattat det som att man själv måste flyga planet och att ingen pilot tillkommer i priset.

I Sverige finns det nog inte några möjligheter, om du nu tänker på jetflygplan. Däremot finns det olika företag i andra europeiska länder, bland annat Ryssland, Tjeckien, Spanien, Tyskland, Italien och Schweiz. Och så naturligtvis i USA.

Jag vet att man kan få flyga med i Draken här i sverige men kommer inte ihåg vart det var.
Vill du flyga snabbare jet så är det utomlands som gäller.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Behöver inte åka utomlands så mycket vet jag.
Jag hittar bara dessa men jag antar man då måste flyga planet själv.
http://www.upplevelsepresent.se/sv/product/15/Flyg-stridsflygplan-over-Sverige
Utom denna som jag hitta nu. :)

Du måste inte flyga själv om du inte vill. Det är ju dubbelkommando, dvs du och piloten och vill du testa att styra så får du göra det men vill du bara "hänga" med så går det ju bra det med 
#4 Ja så mycket fatta jag den nedersta länken, var mer de två översta jag var fundersam på.

Tror inte de sänder upp en nybörjare att flyga helt själv i ett flygplan som kostar miljoner 
Det är självklart en pilot med efterssom det är en upplevelsepresent 
#6 Ja men samtidigt har jag sätt likadana sidor där det står att man får flyga planet själv under en helg, dvs uppleva hur det är att vara stridspilot för en helg.

#7 Låter nästan som ett skämt. det krävs väldigt mycket av en att få flyga stridsplan. ÄVen vanligt flyg kräver ju flera tester. Man får under inga omständigheter flyga en flygplanstyp man inte är van vid ensam! för att få flyga in sig på ett nytt flygplan ensam måste man ha väldigt mycket flygtid i liknande plan och massa teori . JAg har ganska mycket flygtid men det finns ingen chans i världen att jag får flyga jet bara sådär. Vore rent av idiotiskt med då det är jättestor skillnad mot vanligt flyg.
för att över huvud taget få tillstånd att flyga en Draken J35 tex måste piloten ha en fullgod pilotutbildning i jetplan plus specialutbildning på överljudsplan. Det handlar om över 1 000 utbildningstimmar.
De sidorna måste handla om att man får styra planet.
#8 Jag vet.
Men hitta något packet där man fick testa på att vara stridspilot över en helg och då styra planet själv på någon samlings sida med andra luft upplevelser så som ballong flygning, fallskärmshoppning mm. Men jag antar att de då har krav som skall uppfyllas eller också sitter en pilot med och du kan få chansen att styra planet själv om du vill. var lite luddig information på den sidan.