Flyg iFokus

Flyg

Etikettmodellflyg-artikel
Läst 2185 ggr
Leffe
2012-12-08 18:11
0

Modellflyg

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man talar oftast om tre olika grenar när det gäller modellflyg. Radioflyg är störst och populärast. De andra två stora grenarna är friflyg och linjeflyg.. Oftast förknippas även raketspoprten med modellflyget.

Modellflygplan

Friflyget

Här använder man modellflygplan som saknar styrmekanism. Det går ut på att modellen ska flyga så länge som möjligt bara genom att glidflyga utan någon människas påverkan.

Det finns olika klasser beroende på vilken sätt man använder för att få upp planet i luften. Vanliga metoder är att använda gummimotor, lina eller förbränningsmotor.

Det finns även modeller för inomhusflygning och dessa väger bara några gram.

Linflyget

Här har planet en motor och styrs med hjälp av linor, som oftast är två till antalet och är kopplat till en mekanism  på ena vingspetsen som styr planet höjdroder.

Målsättningarna på tävlingar är bland annat att flyga så fort som möjligt, utföra konstflygprogram samt kappflygning.

Radioflyget

Planet drivs av en förbränningsmotor eller elmotor. Planet styrs via en radiosändare som skickar signaler till en mottagre på planet. Sedan skickar mottagaren dessa signaler vidare till olika elmotordrivna mekanismer som gör att planet svänger och ändrar höjd.

Nu finns också lättviktsflygplan som helt saknar mekanismen som svänger och höjdändrar planet. Här är planet istället flera motorer där hastigheten på dem bestämmer svängar och höjd. Tyvärr går det inte att göra avancerade flygningar med de sistnämnda planen.

Det senaste är mindre och enklare profilmodeller av skumplastmaterial, som normalt används till isolering i golv och väggar. Modellerna serinte direkt verklighetstrogna ut, men de flyger bra och är billigare. Duktiga byggare kan faktiskt göra fina skalamodeller. Denna typ av plan är är den snabbast växande modelltypen.

Foto: Simon Johansson
Källa: Svenska Wikipedia 2012-12-08

Denna kommentar har tagits bort.
ElLobo
2012-12-21 22:51
0

Jag har bara prövat friflygande modeller (och raketuppskjutningar) men jag tyckte att det var kul.

Mona22
2012-12-25 00:22
1

Jag är modellflygare sedan 10 år tillbaka och flyger alla delar utom jet och linflyg. Segelflyg flygs ganska flitigt varma dagar och blir då uppbogserad av min man. Flyger även helikopter och har helt snöat in mig på skalabyggen. På inomhusflygning ar flygs skumplastplan(depron) då de är ganska vindkänsliga. Modellhobbyn borde fler testa på.