Flyg iFokus

Flyg

Etikettmodellflyg
Läst 2812 ggr
keptak
0

Flygande tjej

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Härligt att det har kommit upp en sida om flyg och att modellflyg är inkluderat Glad.

Jag heter Kim och är en tjej som flyger lite ibland, men mest är det min sambo som är väldigt intresserad. Han har en privat hemsida www.susing.se (som jag har byggt upp). Sen har han även startat ett företag där han säljer modellflyg (plan och tillbehör). Vi är även med på en del mässor och annat.

När jag flyger så blir det med dubbelkommando än så länge eftersom jag inte känner mig säker på det. Men så roligt det är! Helst ska det vara ganska så vindstilla eftersom jag inte är så van. Min sambo kan dock flyga i full storm.

På vintrarna blir det inomhusflyg i sporthallar.

Hoppas att fler tjejer kommer med i denna sport Glad

Denna Pitts Python fick sambon av mig när han fyllde 25 år:

ElLobo
0

Tack, säger jag på våra vägnar! Mycket välkommen hit!

Det är roligt att det dyker upp lite mer modellflyg. Det finns en del inne på Modellbygge som håller på med detta, och du är även välkommen att ta en titt på de sidorna.

Vi ser fram emot att få ta del av fler av dina (och sambons) upplevelser. Det fanns mycket spännande på hemsidan.

Mona22
0

Jag är också en flygande tjej. Flyger både fullskala och modell.

Tyvärr är det ganska tomt på tjejer inom denna hobby, jag har under mina snart 9år jag flygit modell träffat kanske 3 st tjejer.

Det är väldigt roligt att ha samma intresse som sin man men det blir tyvärr dubbelt så dyrtTungan ute

keptak
0

#1 Tack så mycket :)

#2 Åh vad roligt att någon mer tjej flyger, jag har tyvärr inte träffat någon mer. Jag flyger inte så jättemycket men hoppas på mer nu i sommar. Det är landningarna jag "flyr" från. Var finns du någonstans? Jo, det är ju en dyr hobby. Min sambo får ju sakerna lite billigare eftersom han säljer själv men vissa saker är dyra ändå.

I går var vi i Hultsfred på RCFF Shootout och en kompis (tjej) blev intresserad så vi ska få henne till att prova på att flyga.

I dag har vi varit ute på vårat flygfält, jag har dock inte flugit utan har fotograferat. Så fler bilder kommer inom kort på hemsidan :).

Leffe
0

Du kan väl lägga in några bilder här på sajten också. Snälla

Mona22
0

#3 landningarna är lite kluriga i början men man lär sigGlad
Jag bor i Västerås men flyger på Hallstahammars modellflygfält.

Vi skulle ha åkt till Shootouten men kunde inte. Träffade du mannen som kallas Wesse? Världens knasigaste människa. Får han veta att det finns en till tjej som flyger kommer han bli överlycklig! Skrattande

Vart håller ni till och flyger?

#4 kan fixa in lite bilder på mina flygalster om du vill.

Leffe
0
keptak
0

#4 Självklart kan jag det :)

#5 Ja, de är ju det. Nu har iaf min sambo sagt att jag kan lära mig med hans WingDragon så i helgen blir det flyg ;).

Okej, synd. Det var väldigt spännande och roligt.

Japp, vi såg Wesse, som är min sambos stora idol. Jag tycker också han är lite knasig men verkar väldigt trevligt. Det är ju skönt att höra att tjejer är välkomna. En del tycker jag verkar lite sura och tycker det är en sport för killar :(.

Vi bor i Småland, Stockaryd så det är ju en bit från er. Men ändå roligt att höra av från någon mer tjej, jag får inspiration och vill flyga mer :). Kommer ni neråt eller vi uppåt vore det kul att träffas.

Mona22
0

#7 wingdragon är en bra maskin att börja med, så där lär du dig nog fort.

Wesse är helt underbar och gillar verkligen att det kommer fler tjejer.men det kan vara en kamp ibland. tjejer ska inte hålla på med sånt här. Men det är bara visa att man är likabra och man blir lite av en kändis som tjejTungan ute. på inomhusflyget i sthlm så vet alla vem jag är och likaså på vissa träffar men jag känner inte dem. hehe.

sedan finns det ju surpuppor som kan vara riktigt elaka men de håller oftast tyst när man flyger. men vill du hålla på med detta så ska du göra det. finns många vägar att välja. flyg är intressant oavsett om det är litet eller stortGlad

hade gärna träffat en till flygartjej, vi är ju så ovanliga.

keptak
0

#7 Ja det var den min sambo började flyga med, den första han ägde. Den har varit med om en del kraschar och mer blir det nog om jag ska flyga :P.

Ja jag kan tänka mig att många vet vem man är om man börjar och om man visar sig, på det viset är det ju lite häftigt att vara tjej. Vilken motivation jag får av det du skriver, vill ut och flyga direkt :).

Det är också inspirerande att du flyger fullskala. Det är himla roligt att flyga med. Jag har flugit segelflyg, helikopter och sen någon Piper. Åh, vad kul och härligt det är.

Mona22
0

#9 Jag började med 2 flygplan som kanske inte var fullt så lämpliga. en Cessna 188 och en Precident Funfly. inte gjorda för nybörjare men hade min gubbe som lärare så det gick bra.

Det är riktigt kul att komma till nya fält och träffa folk, ibland får man som sagt riktigt elaka komentarer men man behöver inte säga ett ord till när man "flyger mössan av dem"Tungan ute .

Det är helt underbart att flyga fullskala men dyrt så när man inte har råd att flyga så håller man sig på marken och låter modellen stå för flygandetSkrattande. det finns lite bilder på planen jag flyger på min sida om du vill se.

keptak
0

#10 Okej, en bra lärare är toppen att ha :).

Haha. Ja det skulle vara himla roligt att kunna flyga så bra. Min sambo är med i en flygklubb (jag ska gå med när hans gått ut så vi kan ta familjmedlemskap). I den klubben är alla män och de flesta är över 40-50. Så det skulle vara mycket roligt att visa att tjejer kan också :P.

Ja, det är ju perfekt. Japp, jag har kollat på dina bilder redan :).

Mona22
0

#11. I min klubb är alla män med. men alla accepterar mig såklart, annars så hade jag blivit arg.

Du kommer bli bra på att flyga bara du tränar. övning ger färdighet säger man ju. Har du tillgång till en simulator så är det guld värt. där kan du krasha hur mycket som helst utan att det kostar någotSkrattande

keptak
0

#12 Okej, det är ju suveränt :).

Vi har många olika simulatorer, både billiga enkla och dyra mer avancerade så det kommer jag självfallet öva mer på. Det är som du säger jättebra när man kan krascha utan att det kostar. Man vågar prova mer.

Vi var ute och flög i går kväll. Jag flög då med WingDragon. Övade mig på starter och landningar. Det gick mycket bra :). Jag provade även på min sambos Yak-54 EP Red Eagle och det gick ganska så bra, fast det var ju stor skillnad mot den andra. Men det kommer nog bli bra till slut.